<<< Előző írás | Következő írás >>> |
⚖️
Ismertetőjegyek: jellemző, hogy merev, kihúzott testtartásuk, vízszintes, örökké feszült szájuk van, általában nem visel frizurát, haja ápolt, tiszta. Pedantériás, fegyelmezett, szereti a számokat, a mérhető egységeket, jó a memóriája, gyakran bosszankodik, a dühét nem akarja kimutatni és inkább visszafojtott hangon duruzsol, szereti az abszurd humort, önálló és őszinte.
Magas oktávon tekintéllyel vezető, tanító.
Alacsony oktávon a "vallató játszma" jellemző. Perfekcionista
Jellemző mondata: „Igazam van”
Jellemzése: A legfegyelmezettebb karaktertípus, melynek legmélyebb okai a gyerekkori kemény nevelésre vezethetőek vissza. Következetes nevelést kaptak ugyan (ellenben a 8-asokkal, akik az enneagram másik, lázadó oldalán találhatóak), de sokkal agresszívabbat is. Gyakorlatilag minden egyes arról számol be, hogy gyerekkorába a karakterének kialakulása körül nagyon kemény veréseket, fizikai sérüléseket szenvedtek el. Itt döntik el tudat alatt, hogy nem akarnak több támadási felületet nyújtani és kialakul a tökéletességhez való ragaszkodás. A dühüket pedig ennél fogva befelé fordítják.
Tökéletesek szeretnének lenni! Mindent tökéletesen akarnak csinálni. Alkalmazkodnak a szabályokhoz, de leginkább akkor, ha azokat maguk alkották. A rendbontók kifejezetten ingerlik őket. Jó szervezők, megbízható vezetők, de gyakran eléggé rugalmatlanok. Nagy gonddal készülnek fel a kis és nagy feladatokra egyaránt, Keményen és precízen dolgoznak. Bántja őket, ha valami nem úgy készül el, ahogyan azt ők szeretnék, neheztelnek a világra, mert annyi tökéletlenséget találnak benne. Elégedetlenek, mert mindig mindenben hibát fedeznek fel - magukban is, másokban is. Mindig helyreigazítanak. Nyugtalanok, aggodalmaskodók. Neheztelésüket is kerülni akarják, hiszen, aki neheztel, nem tökéletes ember, ezért érzelmüket a tudatalattiba söprik.
Esszenciája a nyugodt méltóság és tisztaság
Próbálja elkerülni, hogy kitörjön belőle a düh és inkább befelé, önmaga ellen fordítja.
Dogmája, a tökéletesség (főleg ha a szabályok betartásáról és helyes viselkedésről van szó), azonban ezt elrontják mások, így úgy érzi, neki rendet kell teremteni. Ez utóbbi abból is adódik, hogy belső düh típus és egész életében arra vár, hogy végre jól pofán verhessen valakit (persze ez az, amit próbál elkerülni).
Fő nehézsége elfogadni, ha valami vagy valaki nem tökéletes.
Fő tulajdonsága a fegyelmezettség.
Fő csapdája a tökéletesség utáni túlzott vágy.
Fő védekezési stratégiája a reakciók átalakítása.
Szenvedélye a befelé vetített düh, amit ritkán ad ki magából.
Beszédstílusa a prédikálás.
Létfenntartó altípusra az aggódás jellemző (nem olyan stresszesen, mint a 6-osoknál).
Szociális egyesek alkalmazkodó képtelenségükről ismerhetőek fel, amíg nem ők vezetnek.
Szexuális egyesekre a féltékenység kiemelkedően jellemző.
Filmes példák
Clint Eastwood "Nincs bocsánat" igazi öreg 1-es és határozottan büntet.
Morgan Freeman Minden6ó - Istent játszik benne, kozmikusan helyen való, ha istent egyes játssza, főleg a hangja miatt (sokak szerint erre alkalmasabb nem lehetne senki más csak Morgan Freeman)
Morgan Freeman "Bakancslista" - Jack Nicholsonal a Freeman, két düh pontos együtt egy filmben.
Sean Connery Rózsa neve: az őrülten babonás középkori történet helyszíneken a Connery által játszott pap nyomozó az egyetlen, aki nyugalmat es tiszta tudatosságot visz a konfliktusokba.
Az Egyes, a maximalista (reformer) tipikus szavajárása:
én tudom, mit hogyan kell megcsinálni
mindenki lusta, és munkakerülő
valami vagy fekete, vagy fehér, átmenet nincs
állandóan javítom, fejlesztem magam
bosszant, hogy jobban is mehetnének a dolgok, mint ahogy mennek
utálom elpocsékolni az időmet, mikor fontosat is tehetnék
sokszor bosszankodok azon, hogy nem vagyok elég hatékony
sokszor apróságokon bukik meg fontos dolog, ez bosszantó
nem tudok lazítani, mindig figyelnem kell
fontos, hogy igazam legyen
mások ridegnek tartanak, pedig én csak teszem a dolgom
belső kényszerem, hogy egyre javítsam magam
az embernek tökéletesnek kell lennie
a laza világ maga az anarchia
az emberek lusták és felelőtlenek
alapos vagyok
gyűlölöm a hibákat
gyűlölöm azt, aki hibázik
ez a helyes
ez nem helyes
szabályok nélkül nem lehet élni
Az egyes pont kérdései:
Észreveszed magadon, hogy visszatartod a dühödet azért, mert dühösnek lenni abban a pillanatban helytelen volna?
Perfekcionista vagy (Mindíg a tökéletességre törekszel?
Észrevetted-e, hogy bántó, szarkasztikus humorod van?
Bosszússá válsz, ha azt észleled, hogy nem minden tökéletes?
Észreveszed-e magadon azt, hogy szorít az idő, hogy nem tudsz mindent megtenni, amit kéne?
Megszállott munkás vagy, aki tovább és keményebben dolgozik, mint bárki körülötted?
Tiszta különbséget látsz jó és rossz, fekete és fehér közt?
Fontosnak tartod azt, hogy tudasd másokkal az életben elfoglalt morális pozíciódat?
Gyakran hibáztatod magadat, hogy nem vagy tökéletesebb?
Láthatólag többet aggódsz, mint a legtöbb ember?
Érzel egy puritán beütést magadban?
Hiszed azt, hogy kemény munkával mindenki boldogulhat?
Gondolod-e azt, hogy a szexuális intimitást durva dolog nyilvánosan kifejezni?
❤️
Ismertetőjegyük: fő jellemzői, hogy fotogén, lehet emlékezni a szemére, temperamentumos, gyakran hadonászik, érzelmileg tud manipulálni, büszke, ami a szívén, az a száján - érzelmi kitörései vannak, büszke, jó emberismerő, empatikus, közösségszervező - egyedül nem boldogul, megérzi az emberek szükségleteit, sajátjairól viszont "megfeledkezik", céltudatos, szabadelvű, szinte mindenben az érzelmei alapján dönt.
Magas oktávon, őszintén, önzetlenül segít.
Alacsony oktávon önzően segít.
Jellemző mondata: „Majd én segítek.”
Jellemzése: A kettes karakterfixáció kialakulásának oka a gyerekkorban elvesztett szeretet erős megélése. Az érett nő vonzerejével és segítőkészségükkel próbálnak szeretethez jutni. Ezért azonban elvárják, hogy meg is kapják - a gond csak azzal van, hogy amíg nem őszinte a segítségük, addig soha nem fogják megkapni azt, amire igazán vágynak.
Segítők, legalábbis azt képzelik magukról, mert minden tevékenységük arra irányul, hogy mások szükségleteit kielégítsék. Gondoskodók, önfeláldozók, azonban hajlamosak a „mártíromságra” is. Ha viszont érzik, hogy ténykedésüket értékelik, akár a csillagokat is képesek lehozni az égről az adott személynek. Valósággal keresik azokat, akiknek segíthetnek és bosszantja oket a visszautasítás. Ok azok, akiknek nincsenek kéréseik, mert saját szükségleteik abban merülnek ki, hogy másokat szolgáljanak. Ők az önzetlennek tűnő, örökké "adó" emberek, akik adásaikkal akarják megnyerni maguk számára mások szeretetét. Nem veszik észre, hogy eközben saját személyükhöz való kötöttség állapotát idézik elő, tőlük függő viszonyba taszítva a másikat. Arra sem döbbennek rá, hogy a szeretet nem kényszeríthető ki semmiféle eszközzel. Leginkább akkor boldogok, ha hivatásukat szolgálatként élhetik meg.
Esszenciája a tiszta kedvesség.
Próbálja elkerülni a saját szükségleteit, hogy cserébe több szeretetet tudjon kicsikarni másokból.
Dogmája a gondoskodás és hogy ezért neki szeretet jár.
Fő nehézsége a szerénység és alázatosság.
Fő tulajdonsága a kedveskedés (amiért szeretet vár el).
Fő csapdája az akaratosság.
Fő védekezési stratégiája az önfeladás. Azonban ilyenkor önzően teszi.
Szenvedélye a büszkeség.
Beszédstílusa a tanácsadás.
Létfenntartó szeret igazán elől lenni, nehogy mások elvegyék tőle a szeretetet.
Szociális altípusnál az ambíció jellemző.
Szexuális kettesek szeretnek csábítani. Nőknél az érett nő szerepét veszik fel. Férfiaknál a romantikus machó szerepét veszik fel.
Filmes példák
Sophia Loren a " Még zöldebb a szomszéd nője " című filmben.
Johnny Depp a "Chocolat" című filmben valódi karakterét játssza el. (Azokban a filmekben, ahol 6-os szerepben van, valószínűleg az apjától eltanultakat utánozza.)
A kettes, a segítő tipikus szavajárása:
bárkivel megkedveltetem magam
milyen közel állunk egymáshoz
hagyd, majd én megcsinálom neked
hol lennél te nélkülem
sok ember rászorul a segítségemre
fontos segíteni másoknak
nem az a fontos, hogy nekem mi a jó
sokan jönnek, hogy nálam vigasztalódjanak
nekem nem sok mindenre van szükségem
van, hogy nem értékelik, amit értük teszek
sokan kihasználnak
nem megyek üres kézzel sehova
gyakrabban keresem barátaimat, mint ok engem
bátorítom az embereket
befogadom a kóbor állatokat
nagylelkű vagyok
nekem az a jó, ami neked
jobb érzés adni, mint kapni
Kérdések a kettes ponthoz:
Szeretsz más emberek irányában segítőkésznek lenni?
Észreveszed-e azt, hogy általában jobban tudsz másokról gondoskodni, mint saját magadról?
Élvezed azt, hogy másokat dicsérgess és gyakran észleled, hogy ezt teszed?
Átérzed-e égető módon más emberek szükségleteit?
Igaz-e az, hogy az érzelmek sokkal de sokkal fontosabbak, mint a gondolatok?
Úgy vélekedsz magadról, mint egy mélységesen gondoskodó személyről?
Sok időt töltesz azzal, hogy mások szükségleteiről gondoskodsz?
Élvezet-e megérinteni a többi embert, vagy első találkozásra fizikális kontaktust létesíteni?
Könnyebbnek találod-e azt, hogy főzzél valakire, mint saját magadra?
A szíved mélyén romantikus vagy?
Miután oly sokat adtál, nehéz megosztani másokkal a falatodat?
🏆
Ismertetőjegyük: fizikailag nagyon fiatalos, energikus, szédítő tempóban halad, "beach boy" vagy "barbie baba", keresi a tekintetet, divatosan öltözködik. Kudarckerülő, gyorsan vált és tanul, briliánsan tud szerepmintákat váltani, jól tud eladni, pozitív, sikerorientált, használja a sportnyelvet: "fogadjunk?", jól informált, több vasat tart egyszerre a tűzben, közösségben szeret dolgozni, inspirálja a csapatszellemet.
Magas oktávon a siker varázslója és őszintévé válik.
Alacsony oktávon sokat trükközik és hazudik.
Jellemző mondata: „Sikeres vagyok”
Jellemzése: Gyökérpont, tehát nála a legnagyobb a sérülés - a szeretetnek nem elvesztését élte meg, mint a négyes vagy kettes, hanem azt soha nem is kapta meg. Helyette viszont elvárásokkal hajtották a szülei, amiket igyekezett már gyerekkorban elérni. Innen a teljesítésre és sikerre irányuló vágya. Azt hiszi, ez kell ahhoz, hogy megkapja a szeretetet, amit soha nem kapott.
Életük meghatározója oly annyira az eredményesség, hogy ennek mindent alárendelnek: családot, embert, Istent. Nagy „imázs építők”, tehát remekül tudják magukat eladni. Ebből természetesen az következik, hogy hajlamosak a megalkuvásra. Jó ügynökök és kereskedők. Mivel eltökéltek, politikusok is válhatnak belőlük. Sikertelenség esetén valósággal összeomlanak. Életüket azonosítják ambícióikkal. A munka megszállottai, és a cél, azaz a siker érdekében nem mindig követik az egyenes utat. Érzelmeiket félreteszik és csakis a sikeresség álarcában járnak mások elott. A siker-kudarc ellentétében - a törekvés és elkerülés hajszájában - tompul a lelkiismeretük.
Esszenciája igazi szeretet.
Próbálja elkerülni mindenáron a kudarcot. Gyakran ez a szó nem is szerepel a szótárukban és inkább azt mondják "kevésbe sikerült".
Dogmája, hogy "Sikeres vagyok" (tehát szeretniük kéne).
Fő nehézsége az igazmondás.
Fő tulajdonsága, hogy mindig megtalálja a módját, hogy sikeres legyen.
Fő csapdája azt hinni, hogy a sikerek elérésével fogja megkapni a szeretetet, amire vágyik.
Fő védekezési stratégiája a munkamánia. Úgy írják át történetüket, hogy mindig ahhoz passzoljon, amit épp csinálnak.
Szenvedélye a becsapás.
Beszédstílusa a reklám.
Létfenntartó biztonság (például jó márkák "biztonsága")
Szociális altípusnak a presztízs kiemelkedően fontos.
Szexuális a szuper srác és a szuper csaj.
Filmes példák
John Travolta és Halle Berry két nagy hármas sztár a "Kardhal / Swordfish" című filmben.
Keanu Reeves az "Ördög ügyvédje / Devil's Advocate" című filmben, ahol a 6-os Al Pacino (filmben és valóban is) a siker ígéretével csábítja el, ami a hármasok fő csapdája! Nem véletlen említi meg többször Al Pacino, hogy " A hiúság kétségkívül a kedvenc bűnöm!".
Tom Cruise filmjei, amikben nem 6-os szerepet játszik.
A hármas, a sikerorientált tipikus szavajárása:
ha keményen dolgozom, mindent el tudok érni
mindenkinél jobb vagyok
a cél szentesíti az eszközt
az érzések fölöslegesek
bármi lehetek, ami csak akarok
a siker minden számomra
szeretem, ha sikeremet oklevéllel igazolják
sokan irigyelnek azért, mert sikeres vagyok, de ez így van rendjén
szívesen beindítok új dolgokat, minthogy végezzem a napi rabszolgamunkát
bármit el tudok adni
fontos a látszat
sokat kell dolgoznom, hogy az emberek értékeljenek
ha kidobnak az ajtón, bemegyek az ablakon
sokat számítanak az első benyomások
mindenre képes vagyok
mindegy mit kell eladni, mindenből sikeres tudok lenni
céljaim vezérelnek
fogadjunk
nem maradhatunk le a szomszéd mögött
Kérdések a hármas ponthoz:
Természetednél fogva jó szervező vagy?
Gyakran veszed azt észre, hogy számtalan dolgot csinálsz egyidejűleg?
Természetedből adódóan készítesz listákat és rangsorolod terveidet?
Úgy gondolod, hogy könnyű sikert elérni, ha jól fogsz a dolgokhoz?
Jó csapatjátékos vagy?
A sikeres imázs megtervezése elsődleges fontosságú számodra?
Észleled azt, hogy túl vagy terhelve, rengeteg tervvel?
Könnyűnek találod azt, hogy célokat tűzz ki és aztán teljesítsd őket?
Könnyen elveted valamely tervedet, ha úgy találod, hogy ez a hatékony lépés?
Meglepnek néha a körülötted levők érzelmei?
Van olyan érzésed, hogy a világ egy színpad és te egy maszk mögött játszol?
Nehézséget okoz néha elkülöníteni, hogy mi vagy te és mi a maszk?
🎨
Ismertetőjegyük: nem divatos, hanem egyedi és ízléses ruhát visel, szereti a természetes anyagokat, visszafogottan feltűnő, testtartása jellemző, kicsavarva ül: bal fele fordul, és jobbra figyel. Melankolikus, romantikus, művészlélek, jó a stílusérzéke, nyomasztja a hétköznapiság, elkülönül, elvágyódik, lekicsinylő, ismeri a saját értékeit, nagyon tud valamit, és annak ára van.
Magas oktávon megtalálja igazi eredetét, megismeri a valódi örömöt, elmúlik a "fekete lyuk" érzése és jó gyógyító lehet belőle.
Alacsony oktávon olyan, mint egy rózsa, amit elvágtak a gyökereitől, gyakran esik depresszióba és betegeskedik. Minden rosszat átvesz másoktól.
Jellemző mondata: „Más vagyok, mint a többi ember, engem nem értenek meg a többiek.”
Jellemzése: A legszomorúbb és egyben egyik legérzékenyebb karaktertípus, amely kialakulásának oka a gyerekkorban elvesztett szeretet erős megélése. A "szegény én" játszmáját veszik fel azért, hogy visszaszerezzék az elveszettnek hitt szeretet. Gyakran energiaszegények (nem véletlen vannak az enneagram ábra alján). A környezetüket nagyon át tudják érezni, mondhatni "átragad" rájuk minden érzelem. Szomorkás arcukról lehet a négyes karakterüket felismerni a legjobban. Paradox módon szeretetre vágynak leginkább, de mivel belső típus ezért mégis visszahúzódóak maradnak.
Önmaguk megvalósításán ügyködnek lelkesen. Rettegnek attól, hogy be kell olvadniuk a szürke masszába. Gyűlölik a közönségességet, és a kisszerűséget. Bár sohasem fogják bevallani, mégis igénylik a támogatást és az odafigyelést. Ők nem hétköznapi emberek. Kitűnnek az átlagból, mert oly nagy érzékenységgel viselik az egész világot. Úgy gondolják, hogy senki nem képes megérteni őket, ezért maguk felé fordulnak. Újra és újra átélik megbántódásaikat, fájdalmaikat. Maguk körül forgó önsajnálkozók, nem jut idő arra, hogy mások bajaival foglalkozzanak. Gyakran irigyek, hiszen ők úgy gondolják, hogy mindenki másnak könnyebb sorsot juttatott az élet.
Esszenciája az eredet és öröm.
Próbálja elkerülni az elveszettség érzését.
Dogmája az, hogy egyedi és gyakran emellé társul az is, hogy szerintük senki más nem szenved annyit, mint ő.
Fő nehézsége a gyökereinek megtalálása. Ez egyben kulcs is ahhoz, hogy megtapasztalja esszenciáját, ami az öröm.
Fő tulajdonsága a kifinomult melankólia, amely mellé általában társul egy szomorkás hangulatú arc is.
Fő csapdája azt hinni, hogy ő egyedi és senki más nem szenved ennyit.
Fő védekezési stratégiája a befelé irányuló vetítés, ami még több szomorúságot eredményez. Ezzel a körülötte levőket, akik észreveszik, arra készteti, hogy foglalkozzanak vele.
Szenvedélye néha az irigység.
Beszédstílusa a szomorkás panaszkodás.
Létfenntartó altípus tud a négyesek között a legelszántabb lenni. "Csak azért is" mottóval lendül bele sokszor a tennivalókba.
Szociális altípusra jellemzőbb a szégyen jelenléte, ami az önutálatból ered.
Szexuális négyes igazán szeret a csábításban versengeni.
Filmes példák
Val Kilmer a "The Doors" című filmben (1991).
Kim Basinger a "9 és 1/2 hét / Nine 1/2 Weeks" című filmben (1986).
A négyes, a különc, az individualista tipikus szavajárása:
engem senki sem ért meg
mindenki olyan kegyetlen velem
mindenki olyan érzéketlen velem
cserbenhagynak azok, akik a legfontosabbak nekem
nosztalgiával gondolok a múltra
szeretek könnyednek, vidámnak látszani, természetesnek,még ha nem is vagyok az
vonzódom a szimbólumokhoz
senki nem érez olyan mélyen, mint én
én annyira más vagyok
foglalkozom a halál, az elmúlás gondolatával
engem mélyebben érintenek a kapcsolatok, mint másokat
olyan vagyok, aki könnyein keresztül mosolyog
érzelmileg hol a csúcson vagyok, hol a padlón
azt mondják, túl drámaian kezelem a dolgokat
a művészi kifejezés fontos nekem
bárcsak megértenének
magányos vagyok
mentsen meg valaki
Kérdések a négyes ponthoz:
Úgy találod, hogy egy alapvető szomorúság hatja át életed legtöbb aspektusát?
Gyakran tűnnek az emberek és a dolgok jobbaknak a jövőben?
Gyakran nosztalgiázol a múlt románcán?
Azt tartod magadról, hogy különlegesen érzékeny vagy?
Szoktak vádolni kapcsolataidban azzal, hogy mindent dramatizálsz?
Értékeled magasan kifinomult stílusérzékedet?
Észreveszed-e azt, hogy felveszed, magadévá teszed a körülötted lévők modorát?
Előfordul, hogy mások magányosnak tartanak?
Szeretsz teatrális lenni vagy táncolni, vagy egyéb művészi módon szereted-e kifejezni magad?
Nagyon fontos az, hogy csodálatosan természetes legyen személyes megjelenésed?
Észrevetted azt, hogy kapcsolataidban te vagy a szükségletekkel fellépő fél?
Hiszed-e azt, hogy mások félreértik mély érzelmeidet?
Félsz attól, hogy elhagynak szerelmi kapcsolatodban?
🔍
Ismertetőjegyük: rejtőzködő, nehéz felidézni az arcát, érzékeny bőr, szakáll, szemüveg, fényérzékeny, szereti a sötétet. A legjobban rejtőzködő típus és ez talán alkatában is megnyilvánul. Soha nem nőnek túl nagyra és tudat alatt arra is figyelnek, hogy véletlen se hízzanak el, nehogy nagyobb célpontot jelenthessenek támadásra.
Magas oktávon megismeri a belülről eredő tudást, amely betölti azt az óriási ürességet, amit az információ gyűjtéssel próbál kiegyensúlyozni.
Alacsony oktávon a fösvényesség jellemző, a visszahúzódás és végtelen mennyiségű információ vagy "titkos tudás" gyűjtése. Mindehhez pedig ragaszkodik.
Jellemző mondata: „Tudom, értem, átlátok rajta”
Jellemzése: racionális, vásárlás előtt nagyon alaposan felméri a piacot, rendszerező, valamit gyűjt (pl.: bélyeget), jó megfigyelő, jól tud érvelni, specialista, háttérben marad, nem szereti a bizalmaskodást és a felelősségvállalást, nem szeret vezető lenni, kell neki a saját tér, éjszakai bagoly.
Igazi csodabogarak: tudósok, gondolkodók. Tüskések, zárkózottak, viszont aki közelükbe kerül, garantáltan igaz barátra talál személyükben. Szeretnek egyedül dolgozni, vizsgálódni. Soha nem szabad őket akaratuk ellenére csoportmunkára kényszeríteni. Nagyon jól megfigyelik a tényeket, viszont előfordulhat, hogy tágabb összefüggésekben nem tudnak gondolkodni, vagyis kissé kockafejűek. Minden erejükkel a belső üresség ellen küzdenek. Így lesznek a magányos ismeret-gyűjtés, tanulás és elmélkedés emberei. Túlságosan gondolataikban élnek, ezért visszahúzódók, magatartásuk gyakran félszeg. Kihívásokkal szemben meg nem felelőnek, üresnek érzik magukat. Kerülnek másokat, hogy megvédjék elgondolásaikat az eltulajdonítástól és a visszaélésektől. Drága idejüket nem áldozzák arra, hogy másokkal legyenek, társaság-kerülők, elkülönülők.
Esszenciája az igazi belső békesség, ragaszkodás nélkül.
Próbálja elkerülni az ürességet.
Dogmája a tudás - az információ gyűjtésre való hajlamossága, mert azt hiszi, ha mindent tud, akkor biztonságban lesz.
Fő nehézsége a túlzott ragaszkodás valami(k)hez, amely még jobban bezárja a képzeletbeli világába (és a nem ragaszkodáshoz való ragaszkodás is ragaszkodás!)
Fő tulajdonsága a zárkózottság.
Fő csapdája a megfigyelő szerepében maradni és túlzottan passzívnak lenni.
Fő védekezési stratégiája a rejtőzködés.
Szenvedélye a fösvényesség.
Beszédstílusa a tudományos értekezés. Egyébként szűkszavú.
Létfenntartó altípus az igazi otthon lakó. Fontos neki az otthon biztonsága ahova elrejtőzhet.
Szociális ötösök a "két lábon járó enciklopédiák", akiktől mindig lehet kérdezni és szinte biztos, hogy tudni is fogják. Mélységes tudásukkal próbálnak szocializálódni.
Szexuális ötösöknél a nagyobb önbizalom jellemző.
Filmes példák
Tom Hanks a "Da Vinci-kód" című filmben: rengeteg információ tudás és a titkos tudás utáni kutatás...
Tom Hanks a "Számkivetett" című filmben. Tökéletes választás a kalandra, amire az ötös szíve mélyén vágyik, ráadásul mindezt egyedül legyen egy szigeten. Persze sok ötös számára lakatlan szigeten lenni vagy otthon nem olyan nagy különbség.
Esőember című film főszereplője ötös, aki annyira elmerül a képzeletvilágában, hogy a külvilág szinte megszűnik. Ötös szélsőséges változata az autista (de nem minden autista ötös!).
Cseh Tamás hatos szárnyú volt, aki tényleg önmagát adta: Titkos dalok (2009)
Az ötös, a szakértő tipikus szavajárása:
ezt még nem ismerem eléggé
érzéseimet megtartom magamnak
mindig valós információra támaszkodom
sok időre van szükségem
másokra hagyom a kezdeményezést
szeretek egyedül lenni
problémáimat majd én megoldom, ésszel
ha felmerül egy kérdés, előbb utánanézek, csak azután beszélek
sajnálom az időt és a pénzt a testem kényeztetésére
nem tudok érzésekről, személyes dolgokról beszélni
egyedül szeretek dolgozni
nem értem hogyan tud működni a világ, hiszen az emberek tudatlanok
szakértő vagyok
néhány területen nem sokan tudnak nálam többet
az idő nem számít
az emberek bolondnak néznének, ha tudnák, mivel foglalkozom szombat este
racionálisan dönteni, csak pontos információk alapján lehet
nem szeretem az emberi normákat
Kérdések az ötös ponthoz:
Szeretsz érdekes információkat gyűjteni?
Szakértő vagy valamiben, amihez mások egyáltalán nem értenek?
Van-e mélységes igényed a magányosságra, elvonulásra?
Társasági összejöveteleken szereted a megfigyelő pozíciót?
Úgy érzed, hogy előbb alaposan meg kell valakit ismerni ahhoz, hogy az életed intim szféráiba beereszd?
Érzed azt néha, hogy bizonyos emberek érzelmei terhedre vannak?
Van saját szobád vagy munkahelyiséged?
Szeretsz inkognitóban utazni?
Tetszik az az ötlet, hogy idegen országban kevés pénzzel, térkép nélkül utazgass?
Úgy találod, hogy a legtöbb ember unalmas vagy tolakodó?
Van-e bajod azzal, hogy másoktól segítséget kérj?
Észreveszed-e azt, hogy időd nagy részét egyedül töltöd?
Élvezed azt, hogy igénytelenül élsz?
Szeretsz olyan tárgyakat gyűjteni, amik vagy ritkák, vagy erővel bírnak, vagy jelentésük van?
Fontos, hogy nem az egyöntetű válaszok, hanem a tendencia a mértékadó.
🛡️
Ismertetőjegyük: általában mosolygós, de mosolya gyakran zavar leplezésére szolgál, fürkésző tekintet, behúzott nyak. Kudarckerülő, lojális, kivetít, gyakran közbeszól: "igen, te akkor ezt és ezt gondolod ", materialista, vészhelyzetben aktív és cselekvőképes, okokat, indítékokat keres, kekeckedő, aggodalmas, több szálat mozgat egyszerre, szereti a politikát, morbid humora van, csapatjátékos, a deviancia irritálja, szabálytisztelő.
Magas oktávon a "hős" arra utal, hogy a félelme ellenére belemegy a veszélybe és annak sikeres elhárítójává válik. Jó problémamegoldó tud lenni és ezzel másokat is segít. Az "apa" arra utal, hogy megéli azt a biztonságot, amit gyerekkorában nem kapott meg, majd azt képes tovább adni - ezáltal válik példaképpé.
Alacsony oktávon gyakran elnyomja agresszióját félelmei miatt és ez kétszínűséghez vagy dühkitörésekhez vezet. Veszélyhelyzetben másokra hárítja a hibát és sokat hazudik. Némi zavartság is megfigyelhető alacsony oktávon és általában a szurkáló támadási formát veszi fel.
Jellemző mondata: „Teszem a kötelességemet.”
Jellemzése: A legszínesebb karakterről van szó, fő csapdája, a gondolkodás miatt. Gondolatban rengeteg mindent ki lehet találni és utána a hatos általában ezeknek neki is lát megvalósítani. Azonban a cél elérésénél gyakran elbizonytalanodhat, majd egy teljesen új dologba vághatja a fejszéjét. Az extrém sportok és extrém életmód is jellemző sok hatosnál, mert ezzel átélhetik a félelmet vagy bizonygathatják, hogy nem félnek (pedig de - az igazi bátorság nem az, hogy valaki kötél nélkül mászik fel egy hegyoldalon). Ha már kicsit gyakorlottabb vagy az enneagram karakter felismerésben és valakiről nehezen tudod eldönteni, hogy milyen a karaktere, akkor az valószínűleg hatos!
Lojálisak, mindenhez és mindenkihez: családhoz, csoporthoz, egyházhoz, valláshoz, szokásokhoz, munkahelyhez, hazájukhoz, lakhelyükhöz törvényekhez stb. Elsősorban biztonságra vágynak, de nem tudnak lemondani függetlenségükről sem. Nehéz velük kijönni, mert nagyon ellentmondásosak, és kiszámíthatatlanok tudnak lenni. Állítólag belőlük lehetnek a legjobb szabadúszó újságírók. Arra viszont alkalmatlanok, hogy beilleszkedjenek a hierarchiába, mert nem tudják és nem is feltétlenül akarják eladni magukat. A törvények - normák - betartásában élik meg biztonságérzetüket, ezért ragaszkodnak a törvény minden betűjéhez. Valósággal rabjaik a külső normáknak. Túlzott törvénytisztelők, nagy-nagy felelősségérzettel. Fontos számukra a tekintély képviselőjének szava. Szívesen "hordják lelkiismeretüket más zsebében". Aggódnak azon, mit mondanak mások. Új kezdeményezés irányába tartózkodók. Érzik azt is, hogy lehetetlen a törvény hibátlan betartása és az önbizalom meginog, ezáltal a félelem rabjai lesznek.
Esszenciája az üresség, a tiszta intelligencia.
Próbálja elkerülni a veszélyt.
Dogmája a hit és lojalitás, amely a gyerekkori apa kép hiányának vagy sérülésének egyik oka. Emiatt hívják sokan "lojális"-nak, ami persze csak addig igaz, amíg nem kezd kételkedni abban, amiben hisz. Ha sokat csalódik, általában elkezd csak magához lenni lojális. Dogmájának mottója "Lojális vagyok (egészen addig, amíg nem kételkedek abban, amihez lojális vagyok)."
Fő nehézsége másokban megbízni.
Fő tulajdonsága a veszélyre való érzékenység (túlzott esetben a paranoia)
Fő csapdája a biztonságra való túlzott törekvés és a veszély keresése akkor is, ha nincs jelen (a gondolkodással ugyanis könnyen előidézhetünk olyan emlékeket vagy ötleteket, amik a valóságtól távol állnak).
Fő védekezési stratégiája a hibák másra vetítése. Ilyen példa lehet, amikor a rendszergazdák hibát követnek el, majd a főnöknek azt jelentik, hogy a fejlesztők írták meg rosszul a programot és ők nem tehetnek erről.
Szenvedélye a kétség és a vitatkozás. Ezért is hívják időnként az "Ördög ügyvédjének".
Beszédstílusa a korlátok felállítása.
Létfenntartó hatosokat a kedves stílusukról lehet felismerni legjobban.
Szociális hatosokat a szociális helyzetekre való hangsúlyáról lehet felismerni. Akkor érzik igazán jól magukat, ha ők vannak előtérben. Előfordul, hogy ez az altípus visszájára fordul és a sok csalódás miatt "antiszociális hatossá" válik az egyén. Ilyenkor sok időt tölt egyedül és a szerinte minőségi kapcsolatokat keresi, olyanokat, akikben biztos megbízhat.
Szexuális hatosokat az erőre és szépségre fektetett figyelmükről lehet felismerni.
Filmes példák
Al Pacino a "Sebhelyesarcú" című filmben (Tony Montana) az alacsony oktávon működő hatos találó példája. Lojális az igazmondásához.
Al Pacino az "Ördög ügyvédje" című filmben, az ördög szerepében.
Adam Sandler a „Ki nevel a végén” című filmben (Dave Buznik) az agresszióját elnyomó hatos találó példája. Jack Nicholson (Dr. Buddy), a dühterapeuta pedig 8-as karakterű a valóságban és a filmben is ezt játssza - azért is jó példa, mert a 8-as szinte mindig kidühöngi magát.
A hatos, a szövetséges (lojális) tipikus szavajárása:
szeretek megadott határok között mozogni
szeretek tartozni valahova
én érzem a veszélyt
jó, ha van valaki, akit követhetek
túl szép, hogy igaz legyen
és ha kiderül, hogy…
biztos azért nem hív fel, mert haragszik rám
biztos azért nem tetszek neki, mert szemüvegem van
azért nem jött még haza, mert baja esett
azért vitte kollegáját ebédelni, mert meg akar csalni
nem félek, de nem árt óvatosnak lenni
nem félelemből tettem, csak reflexből
én mindent előre látok
én mindenre fel vagyok készülve
mindegy
attól félek, hogy
előre tudtam
ezt csak azért mondta, mert…
te most biztos azt gondolod, hogy…
jó problémamegoldó vagyok
optimista vagyok
bármi lehet
jó, de más szempontból meg…:
Kérdések a hatos ponthoz:
Lojális személynek tartod magad?
Erős kötelességérzeted van családoddal szemben?
Van-e problémád a cselekvéssel azért, mert állandóan a lehetőségeken gondolkozol?
Szeretsz struktúrákban és hierarchiákban dolgozni?
Szoktál azon tűnődni, hogy mennyit projektálsz másokra?
Észrevetted-e, hogy erősen foglalkoztat az, hogy mások cselekedeteinek rejtett okait kikutasd?
Van-e olyan véleményed, hogy a törvények fontosak azért, hogy az embereket féken tartsa?
Gyakran érzed magad fenyegetve új emberek vagy helyzetek által?
Érzed-e, ha valakivel találkozol, hogy előbb egy lépést hátrálj, és megnézd azt, hogy honnan is jön?
Szereted munkádban a tiszta határokat?
Érzékenyebb vagy a veszély lehetőségére, mint mások?
Érzed-e azt, hogy vészhelyzetben jobban funkcionálsz?:
😉
Ismertetőjegyük: charme-os, örök gyerek. Idealista, mindent kipróbál, mindenben felfedez valamit, amit értéknek tekint, pozitív, mindenkit egyenlőnek tart, utópista, felfedező, feltaláló, kozmopolita, hantázó, humorista, nem bír egy helyben ülni, örökké tervezget valamit.
Magas oktávon megismeri az igazi józanságot is.
Alacsony oktávon nem ismeri az igazi józanságot, zavarodottnak tűnhet emiatt.
Jellemző mondata: „Oké vagyok, boldog vagyok, nagyszerűen érzem magam, minden a legjobban alakul.”
Jellemzése: szeretnek mindent, ami érdekes, pl utazni. vicces + ingeréhség. A hippi igazi hetes kultúra. Örök optimisták, tele lelkesedéssel. Minden gyanakvás és ravaszság nélkül közelednek az emberekhez. Tudják élvezni az életet, ugyanakkor ebből adódóan kicsapongásra is hajlamosak. Néha bizony kifejezetten megbízhatatlanok. A legtöbb esetben azonban nem lehet rájuk nagyon haragudni, mert bár időnként borzasztóan felelőtlenek, komoly helyzetekben igenis lehet rájuk számítani. Kívülről igazi humoristák, belül azonban gyakran zokognak. Életszeretetüket szinte járványosan terjesztik. Élvezik az életet és nem rágódnak fogyatékosságokon. Optimizmusukat belevetítik a realitásba. Mindenről feltételezik, hogy "szép és jó": rózsaszínben látnak! Felszínességre hajlamosak. Munkaigényes feladatoktól húzódoznak: mert ez nem fér bele jó közérzetükbe, éppúgy, mint ahogyan a fájdalom és a szenvedés sem. Nem akarnak szembesülni semmivel, ami "rossz".
Esszenciája a valódi elmélyülés.
Próbálja elkerülni a fájdalmakat.
Dogmája, hogy a jövő mindig gyönyörű.
Fő nehézsége szembenézni azzal, ami fáj.
Fő tulajdonsága az álmodozás.
Fő csapdája abba beleélni magát, hogy a jövő mindig gyönyörű.
Fő védekezési stratégiája a gondolatokba való menekülés, amit azért tesz, hogy elmeneküljön attól, ha valami fájna. Inkább gondolkodik.
Szenvedélye az érdekességek.
Beszédstílusa a nagyon vicces sztorik.
Létfenntartó 7-esnek a legfontosabb a jó haveri kör (és ebbe a család is benne lehet).
Szociális "a kedvenc szülőért mindent!", mondja a jóllakott napközis. A szociálisak gyakran túlsúlyosak.
Szexuális hetesek jobban befolyásolhatóak, de egyben nekik is megvan a képességek mások befolyásolására.
Filmes példák
Bud Spencer, akinek 8-as szárnya van. a filmjeiben viccesen adja ki dühét és bemutatja, ahogy egy 7-es félelemből lecsap mindenkit. (Terence Hill pedig hatos.)
Whoopi Goldberg az "Apáca Show" című filmben. Hetes nő, hetes filmszerep!
A hetes, a felfedező tipikus szavajárása:
a cél szentesíti az eszközt
ha az élettől citromot kapsz, készíts belőle limonádét
semmiből nem maradhatok ki
gyerünk, had pezsegjen az élet
nálatok a fű se nő
akarom
mindig csak előre figyeljünk
a dolgok mindig a legjobban alakulnak
jó, ha az ember nem veszi úgy a szívére a dolgokat
mindenkit kedvelek
szeretek történeteket mesélni
szeretem az életet
szeretem jó kedvre deríteni az embereket
pozitívan nézek a jövőbe
inkább sok mindennel foglalkozom, mintsem egy dologgal részletesen
próba szerencse
ha már nem élvezem, abbahagyom
jó dolog élni
magával ragadnak az új dolgok
bármit kipróbálok
egész év karácsony
több vidámságot
Kérdések a hetes ponthoz:
Hiszed azt, hogy a dolgok mindig egy jobb irányába mozognak?
Élvezed azt, hogy embereknek segíthetsz problémájukkal kapcsolatban?
Szereted felvidítani az embereket?
Szereted az új eszméket, ötleteket és az új helyeket?
Úgy érzed, hogy elkerülöd a fájdalmas és nehéz dolgokat?
Alapvetően az élet pozitív oldalát nézed?
Untat az ismétlődés?
Gyakran veszed észre azt, hogy a jövőt tervezgeted?
Érzed-e azt, hogy egy kozmikus terv része vagy?
Szeretsz új eszméket érdekes módon párosítani?
Szeretsz különböző osztályokba vagy rasszokba tartozó embereket valamilyen közös cselekvésben egyesíteni?
Úgy emlékszel gyermekkorodra, mint alapvetően boldog korszakra?
👊
Ismertetőjegyük: erőteljes, alacsony termet, jól tart szemkontaktust, jellemző rá, ahogyan eszik: "eszik, ne háborgasd". Élvezi az életet, provokatív, aki vele van, azt apaként védelmezi, aki ellene, annak jaj, hatalom-orientált, nagy az igazságérzete, szereti a szadista humort, gigantomán, nagy a személyes térigénye, a gyengeség irritálja, rátermett benyomást kelt, önálló.
Magas oktávon felfedezi a gyenge gyermeki énjét és az erejét mások védelmére használja.
Alacsony oktávon visszaél erejével, zsarnokká válhat.
Jellemző mondata: „Képes vagyok rá, ura vagyok a helyzetnek.”
Jellemzése: a legegyszerűbben gondolkodó típusról van szó, aki gyerekkori sérüléseit azzal kompenzálja, hogy eldöntötte "ilyet velem senki nem csinál (többet)". A sok bántalmazásban részesülő gyerekek gyakran lesznek 8-asok, vagy 6-osok. Idős korukra a következetlen nevelés miatt úgy döntenek, hogy rájuk a szabályok nem vonatkoznak. Nagyra nőnek és fizikai erejük is nagy, mindez azért, hogy elrejtse a gyenge kisgyereket, akit bántalmaztak. Szeretik az erős szavakat is, például azt mondani, hogy "Kompetens vagyok.".
Támadó, lobbanékony emberek, keresik a csatározás lehetőségeit, hogy megmutassák rendíthetetlen önállóságuk erejét. Nehéz velük kijönni, viszont manipulálásuk nem nagy művészet: elég, ha mindig kinyilvánítjuk, hogy mennyire csodáljuk hatalmas erejüket. Élvezik a szembeszállás, felülkerekedés lehetőségét. Kötekedő igazságbajnokok és a vitákban gyakran megsebzik mások személyiségét. Általában agresszívak. Szívesen lépnek mások területére, de azt nem engedik, hogy más belépjen az övékére. A gyengeségnek még a látszatát is kerülik, ezért a gyengédségnek nyoma sincs bennük. Elvárják, hogy őket mindenki olyannak fogadja el, amilyenek, ezért csatározásaikban az egyetlen védekező mondat ez: "én ilyen vagyok és kész!" Az élet terheinek keményen ellenállnak. Leggyakrabban sportolók, katonák, vagy rendőrök kerülnek ki közülük. Sajnos azonban akadnak közöttük veszedelmes zsiványok is.
Esszenciája a magabiztos erő és ártatlanság.
Próbálja elkerülni a gyengeséget.
Dogmája, hogy rá nem vonatkoznak a szabályok és neki van igaza.
Fő nehézsége a gyengeségeit átélni vagy kimutatni.
Fő tulajdonsága a bosszúvágy. Sok év elteltével később is képesek emlékezni a sérelmekre és bosszút állni.
Fő csapdája a világ fekete-fehérben látása és azt hinni nála van az igazság.
Fő védekezési stratégiája semmibe venni azt, ami nem tetszik neki, vagy ha úgy alakul, hogy nem veheti semmibe, akkor még mielőtt más rátámadna, letámadja a támadót valamivel.
Szenvedélye a felfokozott, erős élet (különben unatkoznak).
Beszédstílusa a kötekedés.
Létfenntartó altípus az elégedett túlélő.
Szociális altípusnak kiemelkedően fontos a barátság.
Szexuális altípus vagy a másik félt próbálja birtokolni, vagy túlságosan önátadóvá válik.
Filmes példák
Jack Nicholson a " Száll a kakukk fészkére " című filmben, ahol valódi karakterét játssza. A csendes indián a filmben valószínűleg 9-es.
Tommy Lee Jones és Harrison Ford a "Szökevény / The Fugitive" című filmben. Két 8-as férfi harcol egymással.
Demi Moore a "G.I. Jane" című filmben szintén valódi karakterét játssza.
A nyolcas, a főnök (keresztapa) tipikus szavajárása:
téged meg milyen fából faragtak?
majd én megmondom, hogy mi lesz itt
majd én megmutatom nektek
vagy megszokik, vagy megszökik
úgy nézel ki, mint egy nyálas buzi
nekem senki ne mondja meg, hogy mit tegyek
ami nem tetszik, azt megmondom
asszonynak konyhában a helye
élvezem a hatalmat
gyenge ember, gyáva ember
megvédem azokat, akik hozzám tartoznak
az önvizsgálat semmit sem ér
nincs alku
ez volt az utolsó szavam
azt nem hagyom annyiban
engem nem lehet sarokba szorítani
ha harc, hát legyen harc
mindenért meg kell küzdeni
ne feszítsd túl a húrt
nekem ne feleselj
le is út, fel is út
nem vertem meg többször az asszonyt, mint ahányszor megérdemelte
Nyolcas pont - kérdések az azonosításhoz.:
Könnyű dolognak találod azt, hogy kifejezd dühödet?
Észreveszel-e olyat, hogy megszeged azokat a szabályokat, amikről úgy gondolod, hogy rád nem vonatkoznak?
Mondták valaha neked, hogy nyíltan agresszív vagy?
Könnyen elunod magad?
Véded a gyengébb igazát?
Észrevettél olyat, hogy támadod azt az autoritást, amiről azt gondolod, hogy valamilyen módon tisztességtelen?
Gondolod-e azt, hogy könnyű észrevenni mások gyengeségeit?
Voltál valaha verekedős?
Érzel arra késztetést, hogy a hozzád közelállókkal tudasd, hogy mi a baj velük?
Úgy vélekedsz magadról, hogy nonkonformista vagy?
Nehéznek találod azt, hogy engedelmeskedj parancsoknak, anélkül, hogy módosítanád őket?
Biztonságban érzed magad abban az érzésben, hogy végre tudod a feladatot hajtani?
Nehéznek találod azt, hogy sérülékenység, gyengeség érzéseit kifejezd?
Hogyan válaszolná meg partnered a fenti kérdéseket?
🕊️
Ismertetőjegyük: testes, mackós, szereti a kényelmes ruhákat, hogy semmi se szorítsa, meleg hang. Jó hangulatban él, átfogó gondolkodás, néha elbambul, ilyenkor a világ "megszűnik", időzavar, önkábítás, jól tűri az egyhangúságot, késleltetett düh, pontatlan, befolyásolható, ragaszkodik saját életritmusához: "ebéd után egy kis pihenő", nem tud dönteni, nehezen mond nemet, törődést igényel, kizárólag a pozitív motivációnak enged, szereti a szabadidőt.
Magas oktávon a szent béke teremtő.
Alacsony oktávon nagyon erős a döntésképtelenség.
Jellemző mondata: „Minden rendben van, elégedett vagyok.”
Jellemzése: Általában szeretik a lassú és laza stílusú dolgokat, mint például a blues zene. Gyakran nem tudják eldönteni, mit tegyenek, és ezt magyarázza, hogy az alkalmazkodó és lázadó oldal között állnak. Azonban az enneagram csúcsáról jó a belátás minden másik karakterre, így a kilencesek jók szoktak lenni mások megértésében. Általános tapasztalat, hogy ez a fixáció születési traumával kezdődik, vagy legalábbis hajlamosít rá. A kilencesek olyan emberek, akik traumát szenvedtek el a szülőcsatornában.
Energiahiányos emberek, konfliktuskerülők. A modern élet rohanása távol áll tőlük. Minden úgy van jól, ahogy van. Kényelmesek, olykor már lusták. Belső konfliktusok ritkán zavarják meg őket. Kezdeményezések iránt tartózkodók. Kitűnő békességszerzők, tárgyilagosak, pártatlanok. Szenvedélyesen szeretik, ha mindenki lecsillapodik körülöttük. Nem versenyeznek senkivel. Könnyen lesznek a kényelmes megoldásoknak, már-már megalkuvásoknak és a lustaságnak áldozatai. Hajlamosak a „nemtörődömségre”, és a struccpolitikára. Flegmák, érdektelenek, zavarják őket a kötelezettségek. Érdekes módon azonban a kitartást igénylő, úgynevezett „pepecs” munkákkal remekül elvannak. Oda kell rájuk figyelni, mert előfordulhat, hogy munkájuk kissé darabosnak hat.
Esszenciája a tiszta tudatosság.
Próbálja elkerülni a konfliktust.
Dogmája a nyugalom.
Fő nehézsége a cselekvés. Nem tudja eldönteni, hogy lázadjon vagy ne - ez pedig még több dühhöz vezet. Nem véletlen van az enneagram ábra tetején a lázadó és nem lázadó karakterek között.
Fő tulajdonsága kényelmesnek lenni.
Fő csapdája az elmerülés az intellektus világában, szórakozottá válás.
Fő védekezési stratégiája az önkábítás.
Szenvedélye a lassú lazulás.
Beszédstílusa a hosszú történetek (más néven saga).
Létfenntartó altípus elsődleges tulajdonsága az étvágy. Düh pontos, a testében él és ezt az evés szeretetével fejezi ki.
Szociális altípusnál a legjobban megfigyelhető a részvétel.
Szexuális altípusra jellemző az egybeolvadás.
Filmes példák
Gérard Depardieu az Asterix & Obelix-ben, Obelix-ként megmutatja a kilences elfojtott dühét és nagy élvezettel adja ki azt a katonákkal folytatott harcban.
A kilences, a béketeremtő tipikus szavajárása:
nekem mindegy
nem tud semmi sem felbosszantani
ezzel majd holnap foglalkozom
minél többet mondod, annál kevésbé csinálom meg
mindig nyugodt vagyok
mindig jól alszom
semmi nem olyan sürgős, hogy ne várhatna holnapig
ne mondd, hogy: csináld már
utálom, ha molesztálnak
ne macerálj
nem hiszem, hogy fontos személy lennék
ne sürgess
jó, majd meglesz
az idő mindent megold
ráérünk mi arra még
mindig ma van
sohasem tudok azzal foglalkozni, amivel én akarok, mert mindig valami mást kell tenni
sose volt úgy, hogy valahogy nem lett volna
mindjárt
ha neked ez kell
ha neked így jó, nekem is jó
A kilences pont: kérdései:
Gyakran találod azt nehéznek, hogy az adott pillanatban kifejezd dühödet?
Van benned egy olyan tendencia, hogy felhalmozz olyan holmikat, amik egy szép napon hasznossá válhatnak?
Letérsz-e utadról azért, hogy elkerüld a konfliktust?
Gyakran elkésel találkozókról?
Könnyű számodra felismerni azt, hogy az összes szempontban van valami igazság?
Élvezed azt, ha van időd arra, hogy éppen csak szortírozgass, anélkül, hogy kényszerítve legyél teljesítményre?
Észrevetted-e, hogy olyan partnereid vannak, akik érzelmileg sokkal lobbanékonyabbak, mint te?
Könnyebbnek találod azt, hogy elmerülj privát gondolataidban, mint hogy ragaszkodj élményedhez az adott pillanatban?
Mondhatod általában azt, hogy kényelemben érzed magad a világban?
Egy problémával kapcsolatban könnyebb valaki mást hibáztatnod, mint azt a személyt, aki a problémát okozta?
Észreveszed-e azt néha, hogy olyan dühkitörésed van, ami aránytalan az adott helyzethez képest?
Félsz-e attól, hogy ha egyszer igazán dühbe gurulsz, akkor súlyosan megsérthetsz, vagy megölhetsz valakit?
Helytelenítették a dühöd, amikor gyermek voltál?
Észreveszed-e magadon, hogy néha elveszel a részletekben (mondjuk a fürdőszobacsempe tisztogatása egy fogkefével) és hirtelen döbbensz rá, hogy órák repültek el?
Észleled-e azt, hogy nehezen mondasz nem-et, amikor megkérnek valamire, de vontatott és csökönyös leszel, amikor azt ténylegesen meg kell csinálni akkor, ha nincs igazán kedved.
<<< Előző cikkhez | Következő cikkhez >>> |
Eddigi hozzászólások: |
Tovább a cikkek kigyüjtött hozzászólásainak oldalára => |
Keresés honlapon
|
TARTALOMJEGYZÉK
Szekeres Sándor
Az ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS
és a betlehemi csillag
A könyv a múlt és a jelen sérthetetlen dogmáit kérdőjelezi meg, érzékeny pontokat érintve a társadalmi közérzeten, mind a hétköznapokra, a tudományos életre és a hit világára vonatkoztatva. Szó lesz a valódi betlehemi csillagról, a történelmi, azaz a pártus Jézusról, a valós keresztre feszítéséről és egy szörnyű végű összeesküvésről, aminek egyik következménye a téves időszámításunk és a kronológiánk sötét középkora.
Talán nem is véletlen, hogy most íródott meg a könyv. Ismét az útkeresés korában járunk. Létezésünk és hitvilágunk alapjai esnek szét, új kérdések jönnek, új válaszok kellenek.
Ezek alapjait érinti meg a könyv, új szemléletet adva az eddig érinthetetlennek gondolt tabuknak.